lørdag 21. juni 2014


Raskere læring med bruk av nettbasert og nettstøtter undervisning.

Det tok tid med denne oppgaven. Men når er en ferdig med et blogg innlegg på internett. Selv om jeg ikke trur det, kan mitt blogginnlegg leve sitt eget liv, etter at jeg er død. Poenget her at et blogg innlegg aldri blir ferdig, det kan leve sitt eget liv etter at det først er blitt publisert. Eller jeg kan få mye innspill, at jeg blir nødt til å skrive et nytt innlegg. En spennende tanke med tanke på deltakelse og praksisfelleskapet. For å lære noe om blogging innser jeg at jeg har blitt en liten blogger, det er er ifølge Østerud & Skogseth (2008, s39) ʺå lære noe handler derfor også om å bli en annen personʺ.

Det som slår meg relasjonene mellom oss mennesker forandrer seg. Med å gå til facebook gruppen våres møter jeg folk som jeg kjenner digitalt, men som jeg i det virkelige liv ikke kjenner. Den eneste relasjon er at jeg har møtt dem på den første samlingen, og vi har en faglig relasjon. Altså ukjent folk i tradisjonell forstand.

Jeg har en hypotese om at det å danne et lærerikt fellesskap går fortere på nett, enn det vil ha gjort å bygge gode kollokviegrupper i det virkelige liv. Det virker som en tør å stille direkte banale spørsmål, som jeg ikke er sikker på om jeg ville ha våget å stille i en kollokviegruppe. Jeg stilte et banalt spørsmål i facebook gruppa våres, om hva som er forskjellen mellom nettstøttet og nettbasert. Jeg fikk noen som var enig med meg at det er vanskelig å trekke skille, og jeg fikk en meget god forklaring som hjalp meg meget. Det viste seg seinere at spørsmålet ikke var så banalt, på nett var de to begrepene brukt mye om hverandre. Selv steder for høyere utdanning brukte de 2 begrepene om hverandre. Facebook gruppen er i utgangspunktet asynkron, men jeg faktisk funnet ut ting med engang ved å gå inn på gruppa. Gruppa har også synkrone trekk ved at en får opp varsler straks det skjer noe der. Når jeg leser eller skriver lytter jeg ofte til musikk, og har ofte fått opp plingen PGA aktivitet på facebook gruppen.

Vil en kunne lære fortere med å bruke nett. Støtte for det finner jeg i Manuell Castell verk, i følgen boken å være på nett.  

I likehet med med Bell legger Castells stor vekt på at informasjon og kunnskap er blitt hovedkilden til produktivitet i samfunnet, men i Castells’ analyse innebærer hastigheten og fleksibiliteten i digitale teknologier, som datamaskinen og internett, at den kunnskapsbaserte produktiviteten maksimers gjennom utbredelse av og tilvenning til teknologiene. Den høyt oppdrevne informasjons- og kunnskapsveksten er ledsaget av delvis nye former for kommunikasjon, i første rekke interaktivitet( Å være på nett. 2008, s 20)

En annen ting med virtuell læringsfellesskap er at en nettstudent har mulighet være student heltid, og ikke er begrenset av å være i klasserommet. Meaningful Learning with Technology sier ʺCollaborating and conversing on meaningful topics outside the regular school day gives students a chance to dig deeper and establishes a classroom community that exists beyond one class periodʺ ( Jane L Howland, David Jonassen, Rose M. Marra. 2012, s.95).

Det virker som ting blir kortere og mer presist med å bruke nett. Jeg har erfart at enkelte gruppe medlemmer har evnen til å forklare vanskelige evner kort og presist. Gudmund Hernes hadde et poeng med å si ʺjo kortere, jo bedreʺ. 

Så didaktikken når det gjelder hvordan, bør ta inn over seg mulighetene nettet gir i forbindelse med høyere utdannelse. Det ligger enorme muligheter i bruk av nett når det gjelder etterutdanning. Jeg synes våres studie i nettbasert pedagogikk har vært meget godt siden det startet opp som nettstøttet undervisning, og har blitt rent nettbasert undervisning. Jeg lurer på hvordan våres nettsamtaler hadde blitt hvis kurset hadde startet opp rent nettbasert. Vil det ha vært vankeliger å startet en nettsamtale med personer en aldri har møtt før?.


Litteratur liste


Meaningful Learning with Technology

Jane L Howland, David Jonassen, Rose M. Marra (2012). Pearson


Å være på nett. Kommunikasjon, identitets – og kompetanseutvikling med digitale medier

Svein Østerud,  Egil Skogseth (2008). Cappelen akademiske forlag.


Tekst2null nettsamtalens spillerom

Jan Hoem og Ture Schwebs (2010). Universitetsforlaget

11 kommentarer:

  1. Spennende problemstilling - hva blir liggende på nettet - hvor og hvor lenge? Noe å tenke på... Du beskriver nettsamtalen du har hatt med medstudentene på Facebook og verdien av dem - det er vi nok flere som mener. Jeg er enig i at å ha en arena på nettet der man som student kan møtes og stille spørsmål og diskutere er viktig for nettstudentene (og campusstudentene også forsåvidt). Er mer ambivalent på om Facebook bør være denne arenaen. Ved vårt studium har vi brukt diskusjonsforum på Fronter til denne aktiviteten, og studentene evaluerer dette som meget bra.Svakheten er at Fronter ikke har et godt varslingssystem når nye innlegg er blitt publisert...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei jeg var ikke klar over dialog mulighet på facebook. For våres gruppe synes jeg facebook gruppa våres har vært en utrolig hjelp å ha .

      Slett
  2. Synes dener spennende, problemstillingen din om vi lærer raskere ved å bruke nettressurser. og støtten du finner hos Manuell Castell verk, i følgen boken å være på nett, men jeg er usikker på svaret. Kan du utdype det litt med tilvisning til kilden foran?



    Ellers deler jeg det andre momentet du tar opp mht virtuelle læringsfellesskap, og det nettstudenter har større anledning tilå være student heltid, og ikke er begrenses av å måtte være i klasserommet i følge timeplanen. Du viser til Meaningful Learning with Technology som sier ʺCollaborating and conversing on meaningful topics outside the regular school day gives students a chance to dig deeper and establishes a classroom community that exists beyond one class periodʺ ( Jane L Howland, David Jonassen, Rose M. Marra. 2012, s.95). Det å grave dypere tror jeg på. Det virker også sannsynlig at dette fellesskapet varer lenger, selv om det kunne vært artig å forsket nærmere på det.

    Du sier det virker som ting blir kortere og mer presist med å bruke nett. Din erfaring er at enkelte gruppemedlemmer evner å forklare komplekse ting kort og presist og du viser til at Gudmund Hernes hadde et poeng med å si ʺjo kortere, jo bedreʺ. Det er jeg enig i, og er glad hver gang jeg eksoneres for kort(ere) tekster,men er det slik at du lærer raskere og mer effektivt (bare) på nett?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet ikke, men spørsmålet er om den produktivtets veksten som de utviklete samfunn har hatt de siste årene som stort alle er enig om har vært drevet fram av computere og internett. Da kan en spøre seg skjer det samme i undervisning. Vil bruk nett gi en produktivtets vekst, når det gjelder kunnskap også

      Slett
    2. De siste 20 år har de utviklet samfunn hatt en produktivitets vekst, det er stor enighet om den veksten er grunnet teknologi, computere og internett.
      Da er det nærliggende å spørre seg om denne produktivitets veksten også har påvirket læring. Som student har du i dag mulighet for timeless time. En er ikke lengere avhengig tiden til undervisningsstedet. Mitt hovedpoeng er at selv læringsprosessen går fortere siden en student mulighet til å være virkelig 24 timers student, det er lettere og raskere å finne kunnskap på Google, enn det var å leite manuelt i trykte bøker. Men om studentene blir smartere er et annet spørsmål.

      Slett
  3. Jeg støtter deg i tanken om at det går raskere å etablere faglige nettverk på nettet, enn i det virkelige liv, og at terskelen for å stille spørsmål er lavere på nett. Facebook-gruppen vår synes jeg har fungert veldig godt til både diskusjon, informasjon og bekjentgjøre at man trenger kommentarer på blogginnlegg. Når det kommer varsel om nye innlegg på denne gruppa, så er jeg raskt inne å sjekker om det er noe jeg kan bidra med eller ha nytte av. Du spør om det ville vært vanskeligere å starte nettsamtaler med gruppa hvis vi ikke hadde hatt en fysisk startsamling først?
    Jeg er ikke så sikker på at det har noen stor betydning. I slike lukkede grupper, så vet vi at vi har noe til felles, og så lenge noen drister seg utpå og starter diskusjonen - så følger gjerne flere etter:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror jeg er enig med deg, så lenge en vet at en har noe til felles med gruppen er det lettere å stille spørsmål. Et annet poeng er at en har gevins med å stille spørsmål.

      Slett
  4. Vi har de siste 2 tiårene hadde en nesten sammenhengene produktivitet vekst, en periode uten side stykke i historien. Hovedforklaring bak denne produktivitet veksten har vært forklart med bruken av computere og 24 timer nettverk som internett, som å operere i sann tid.
    Manuel Castell sier produktivitet økning en skyldes Timeless time. Timeless time har bidratt til produktivt økningen. Ved industri alderen klokke. Når det gjelder studenter var et mellom visse klokkeslett på utdanningssted, hadde som oftest bestemte tider til forelesninger, vi kalt oss selv heltid studenter ved at vi satt hjemme og leste pensums bøker. Men hva manglet vi. Jo vi manglet dialogen. Ser på oss sjøl nå, vi kan hele tiden oppsøke et lærerik felleskap via facebook gruppen våres. Vi har mulighet for dialog med refleksjon tilnærmet 24 timer i døgnet.
    For 20 år siden hadde vi ikke den mulighet for kontinuerlig dialog når det gjaldt læring. Satt du hjemme og leste, kunne du spørre andre elever neste dag på ting du lurte på, hvis du husket.

    Er det da nærliggende å tro at de samme mekanismer som gjelder i samfunnet, også skal gjelde i skoleverket. Produksjonsveksten som vært de siste ti år blir i hovedsak forklart med bruk av computer og internett. Er det slik at en ved å ha tilnærmet 24 timer dialog tilgjengelig lærer raskere.

    SvarSlett
  5. Refleksjon
    Jeg satt lenge å lurte på om jeg skulle våge å publisere blogg innlegget «Raskere læring med bruk av nettbasert og nettstøtter undervisning».
    Men jeg tenkte la meg bruke inntrykket, og den hypotesen jeg sitter i gjen med etter å ha deltatt i dette studiet. Jeg innser at det å være student i dag, kontra det å være student i perioden1992-1995, ikke er sammenlignbart. Den største forskjellen er at bakgrunns litteraturen til pensumet er blitt ubegrenset, og det er mye lettere å finne bakgrunns litteratur. En annen markant forskjell er at dialogen for læring ikke lengere kun eksister på skolen, men er blitt en timeless time. Jeg har hatt stor hjelp i facebook gruppa våres, som har fungert veldig godt som et lærerikt praksisfellesskap. Mange av spørsmålene mine er blitt besvart av medstudenter.
    Jeg sitter igjen med følelsen av det er mulig å lære raskere med å bruke internett baserte løsninger. Hovedgrunnen til det er muligheten til 24 timers dialog med et lærerikt praksisfellesskap.
    Sitter også igjen med følelsen at kildene til læring er flere enn, hva det som er tillfelle ved vanlig undervisning. Jeg vil si at jeg har lært mye av å lese andres blogger, kommentere blogger. Før for 20 år siden, fikk en som regel ikke se andres skriftlig innlevering. Mens det i dag er naturlig, i hvert fall på dette studiet å se andres innleveringer i form av blogger, Voicethreads. Men også andres tanker og problemer på facebook gruppa våres. Det er kort å godt blitt mer naturlig med åpenhet, og deling.
    Under dette studiet fattet jeg interesse for Manuel Castells sine verker. Jeg har ikke tatt med noen av bøkene hans i litteratur listen, siden jeg ikke er ferdig med å lese bøkene hans. Hovedteorien hans er den produktivitets veksten de industrierte land har hatt skyldes bruk av computere og internett. Jeg lurer på om en kan overføre nevnte forhold til læring.

    Roar Aleksander Greiner

    SvarSlett