torsdag 10. april 2014


Multi

 

Jeg vil skrive om et nettsted for nettbasert læring jeg har kjennskap til, stedet er http://www.gyldendal.no/grs/Multi

Multi er nettlæringssted for matematikk for barneskolen, driftet av Gyldendal forlag.  Multi virker å være populært. Googles trends forteller at i juli måned faller besøkende på Gyldendal sine hjemmesider, kan det være fordi at elevene har ferie.

Jeg og min datter har brukt multi siden hun startet på barneskolen for 3 år siden. Føler at vi begge har hatt stort utbytte av bruke Multi.  Jeg bruker å sitte ved siden av henne når hun gjør multi oppgaver.  Jeg vet fra min erfaring som barne fotball trener at engasjement og tilstedeværelse fra foreldre, er en viktig faktor for at et barn skal kunne blomstre som fotballspiller.

Hvorfor er multi bra? For en ny bruker er grensesnittene lett å navigere i, strukturen på grensesnittene er de samme for flere års trinn. Det gjør at en bruker ikke trenger å bruke mye tid for lære applikasjonen.   Multi har ‘’ kortsiktige belønninger’’ (Krokan Smart læring 2012, side 91) i form av et smilefjes.  Det virker som et smilefjes er bedre belønning for et barn enn en R skrevet i matteboka. Det at Multi er bygd opp med både kortsiktige belønninger og tidvis spill preget grensesnitt. Skaper engasjement og lærelyst hos min datter

Jane L. Howland, David Jonassen, og Rose M. Marra sier

meaningful learning requires active engagement in authentic learning tasks, articulation, and reflection on personally and socially constructed meaning, collabo-ration in those tasks whenever possible and, most important, an intention to learn(Meaningful Learning with Technology, 2013,s XI)

 

Det som mangler I Multi er muligheten for refleksjon over det en har lært. Jeg og min datter bruker å reflektere over det vi har lært, med å snakke om det hun har gjort.

Jeg sitter igjen etter og brukt Multi i 3 år, at multi er et verktøysett(applikasjon) som utvider forståelsen for matematikk.

Jane L. Howland, David Jonassen, og Rose M. Marra sier

Technologies should function as intellectual tool kits that enable learners to build more meaningful personal interpretations and representations of the world. These tool kits must support the intellectual functions that are required by a course of study. (Meaningful Learning with Technology, 2013,s 7)

Oppsummering

Multi har flere pluss sider, den har kortsiktig belønning, og skaper aktive studenter. Minus siden er mangel på refleksjon. At refleksjonen mangler kan en overkomme med å snakke om det en har gjennomgått.

Jeg håper at flere ser verdien av Multi.

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar