søndag 30. november 2014

Teknologi må styrke læreren


Teknologi må styrke læreren

 

Teknologi må styrke læreren, men hva med studentene. Det er en god tanke om lærens teknologisk kompetanse må økes, og det trenges. Men med at læren blir digitalt literate, medfører ikke nødvendigvis dialog med studentene. For å få til den skapende, lærende, undrende dialogen må en ha motpart som også er digitalt literate. Og bare å ha en digital literate lærer, blir som Pink Floyd sangen «Helo is it anybody out there?». Bør kanskje studentene begynne med rene it-fag ved oppstart på et nettstudie. Kan det være at eksamen filosofikum er foreldet som et vanlig første fag.

En annen interessant problem stilling er den felles digitale plattformen som må til for Lærer og student skal ha dialog. En vet knapt hvilken versjon av Windows Explorer Studenten kjører på, eller om student bruker en annen nettleser. Vet av erfaring at fronter er meget sensitivt når det gjelder nye Windows versjoner.

En annen ting med å styrke lærens teknologiske kompetanse er at kunnskap som ikke blir brukt forsvinner, hvordan skal en kunne sørge for at læren vedlikeholder sin kunnskap. Når læreren ikke er ansatt som nett lærer.  Eneste muligheten jeg ser at læreren forsetter å øke sin teknologiske kompetanse. Vil vi da enne opp med lærere som er rene it spesialister, ikke at det er noe galt. Men jeg tror ikke de lærerne da vil bli lenge i skoleverket, før de blir plukket opp av it-firmaer, eller de starter sin egen it-bedrift.

Det er mange muligheter og utfordringer som ligger frem for oss, men hva som blir fremtiden vil tiden vise. Men jeg våger likevel å spå at det blir forandring hvordan vi lærer.
Roar Greiner

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar